16 mars 2009

Vårt sovrum


Sovrummet går i lite andra färger än resten av lägenheten, då rummet i sig är inrett för att matcha den stor tavlan som hänger på väggen bakom sängen. Tre av väggarna är målade i en cappuchino färgad nyans. Väggen som sängens huvudgavel står emot är tapetserad med en tapet från Duro.
Sängen är köpt på Ikea och huvudgaveln är helt suverän vad gäller förvaring. Här ryms det massor av tidningar, böcker och annat viktigt. Att hyllorna dessutom går att skjuta in är riktigt praktiskt, då kan man lätt städa undan och gömma allt. Som avgängning för kläder har vi tillverkat två stegar. Rummet är nämligen ganska långsmalt och det praktiska med stegar är att de tar upp lite golvyta.
På stegen vid min sida av sängen hänger en galge med virkat överdrag. Den har min farmor gjort en gång i tiden, och jag och min syster hade varsin när vi var yngre. Denna hittade jag till min lycka hemma hos föräldrarna, i en garderob i källaren. Jag vet inte om just denna ursprungligen var min eller min systers, men jag fick lov att ta den.
På sänggaveln står min fina stjärnljusstake från Lisbeth Dahl, tillsammans med tre värmeljusstakar i keramik. Dessa tre har jag drejat själv utav porslinslera. I botten har jag stämplat in en krona. Den syns ju inte när ett värmeljus står över, men en liten extra detalj är bara roligt. Det rostiga A:et är köpt på mysiga butiken Vackra Hem i Sundsvall.