9 maj 2010

DUKAT BORD

Välkommen hem till oss.
Slå dig ner.
Får det vara ett glas vin?
Jag hoppas verkligen maten ska smaka.
Jag tycker att en middag förhöjs med en vacker dukning. Att komma till ett vackert dukat bord, där någon tagit sig tid till det där lilla extra, bara för att just du ska komma på besök.

Det här med dukning är dessutom mina domäner. Medans mannen bjuder våra gäster på välsmakande upplevelser, tänder jag ljus och dukar med det finaste porslinet och linneservetter.
Den här dukningen går i vitt, med detaljer i svart och silver. Strukturen i den vita tunna duken skapar lite liv, utan att det bli för mycket. Vita tallrikar, Swedish Grace från Rörstrand, och vinglas från Ikea. Antika silverbestick. Svarta ljusstakar och hjärtan tillför kontraster. En enkel bukett med vitsippor.

I nästa inlägg visar jag några av detaljerna på lite närmare håll.

Av JiLl frÅn eTt av 4 ruM.

13 kommentarer:

Livet på Vestergård sa...

Ja tack där vill jag gärna slå mig ner och njuta av en god middag!
Visst smakar maten bättre om det är vackert dukat ;0)
Ha en bra start på en ny vecka!
Kram Kicki

(eddas) sa...

Nyyydelig bord du har dekket...ja en må være flink og dekke på og bruke det pene en har så ofte en kan:)en blir jo så glad av det:)
ha en flott kveld
eddaKlemmer

Jannicke sa...

Et flott bord :o) - helt sikkert vidunderlig å være gjest hos deg!
Klem J.

hemma hos lilla mej sa...

Wow vad snyggt du har gjort.Där skulle jag inte ha någonting emot att sitta och äta en god middag.Dukningen är ju A och O-Så här fin dukning gör ju allt.Ha en go start på nya veckan.Kramar Rita ♥

Katta sa...

Tackar tackar, jag slår mej gärna ner där på ett glas. Jättefin dukning och fina saker. Ni kör samma arbetsfördelning som vi gör hos oss Han fixar käket jag dukar och dekorerar maten vilket jag tycker är det roligaste. Kram Katta

Basilica sa...

Tack för inbjudan. Jag kan nästan känna doften av den goda maten.
Trevlig vecka.

Therese sa...

Tack, ska packa väskan bums! ;-) Verkligen härlig dukning, och skoj med lite helhetbilder med! Hoppas du fått en bra start på veckan, jag har trotsat vädergudarna och tagit en pomenad, men fy så kallt!!! Nu en kopp te! Kram

LissenTo sa...

Så fint och smakfullt du har dukat, med genomtänkta detaljer.

Jag har klarat av etapp 1 i flyttningen. Städat ur ettan och flyttat över dom sakerna (+ rensat).
Imorgon ska vi flytta en del saker jag har hos min bror. Har insett att det här tar mer tid än jag vill inse. Men det blir nog bra, om jag har lite tålamod.

Gardenhouse sa...

Jag tackar gärna ja och sätter mig till bords för att avnjuta en så god middag med dryck, i en så härlig miljö. Och vacker dukning.
Nu är jag mätt och belåten både i magen och på vackra intryck.
Ett stort tack!
Kram Sussi

Mitt hvite hus sa...

Så vakkert du har dekket på... dette setter nok dine gjester pris på..

Klme Kerstin

Huset vid ån sa...

Du har verkligen vackra o smakfulla bilder från ditt hem....Så milda o fina färger! ha en fortsatt bra dag! Kram Therese

Anonym sa...

Det gör sitt till när man har dukat fint, kan tänka mig att slå mig ner där... ;-)

Kram/Mira

Anonym sa...

Wow, how nice you've done it.thehealthminds.com