12 augusti 2011

ÄNTLIGEN EN SKOLPLANSCH

En snabb förändring i vardagsrummet var nödvändig efter att jag hade med mig en nytt fynd hem från semestern, nämligen en vacker gammal skolplansch. Tallrikshyllan som tidigare satt på den här väggen har åkt ner och lämnat plats för en Nicotiana Tabacum, alltså en tobaksblomma. När det inte står namn på planschen är det väldigt bra att ha en landskapsarkitekt och en hortonom i familjen.
Enkelt uppsatt med en handsnidad spik.

Skolplanscher är inte det billigaste just nu, då det är väldigt populärt, så ni kan tänka er att jag hoppade av glädje när jag hittade denna hos Ölands byggnadsvård, som lägligt nog hade sommarrea med 50% på alla skolplanscher. Så det blev två som fick följa med hem...den andra får jag visare vid senare tillfälle.
Att tobaksblomman dessutom är rosa passar mig perfekt, och den går fint ihop med kudden i fåtöljen och de små ljuskopparna från Slottsträdgården i Ulriksdal. Några levande blommor behövs också, här i form av pelargon och lavendel från det som växer och frodas på balkongen.

14 kommentarer:

Mitt hvite hus sa...

Heisan

Så fin skole plansje... bra at den var på salg... kikker også etter en slik...men ikke funnet en...

passet perfekt hos deg da..

ha en strålende helg

Klemmer o=)

Katta sa...

Skolplanschen är jättefin och tobaksblomman är en mycket vacker blomma. Så du har varit på besök på Ulriksdal med, finfin ljuskopp därifrån. Kram Katta

Jannicke sa...

Ååå, så fin den var! Passet veldig godt inn akkurat der du hengte den opp :o)

Lørdagsklem fra J.

Gardenhouse sa...

Passar ju som hand i handske!
Kul när man finner vad man letar.

Du har så fint.

Trevlig helg

kram Sussi

Linda sa...

Underbar plansch! Jag gillar verkligen motivet. Vill ha! :)

Kram Linda

Livet på Vestergård sa...

Gamla skolplanscher är så vackra!
Vilken tur du hade som råkade på rea.
Kram Kicki

millandante sa...

Hela upphängningen är bara så snygg!! Var får du tag i den??
Härligt när man hittar det man letat efter:)

Kram

Tina sa...

Jag äger inte en enda, hade gärna velat ha en så fin som du hittat.
De brukar kosta runt 500 när jag ser dem, lite mycket tycker jag. Vilken lyckoträff med halva priset för dig!

kram o ha det gott!

Vintage sa...

Älskar skolplancher så vacker! Ha en fin Söndag Kram susanne

Anna sa...

Vilken tur du hade! Planschen är verkligen så fin! Jag hade hoppats på att hitta lite fina gamla skolgrejer på vinden i vårat hus men icke sa nicke!
Ha en strålande söndag!

Gnistra i Norr sa...

Vilka härliga bilder! Gillar också gamla skolaffischer, köpte en sverigekarta i sommar på en auktion.

Har ännu inte hittat rätt plats för den. Funderar vidare...men fin är den ;-)

Extra plus för den handsnidade spiken. SÅ vacker.

//Jeanette

http://gnistrainorr.se
http://blogg.gnistrainorr.se

kristina - ingen vanlig dag sa...

Jättefin! Jag såg att Ikea ska släppa tavlor/planscher i liknande stil men det är ju inte alls detsamma som en riktig och gammal.
kram / kristina

LissenTo sa...

Passar så perfekt hemma hos dej och vilka milda fina färger. Spiken var det där lilla extra.

Har en skolplansch hemma hos dottern, som hon får låna. En smörblomma. Har haft den jättelänge.


Ljuskoppen är också så fin. Gillar när det syns att det är hantverk. Även om jag inte har så mycket av det hemma.

Kram och ha en skön vecka

Mormorsglamour- pyssel och inredning sa...

Har oxå försökt att spana efter skolplancher men utan resultat :( skulle såg gärna vilja sätta två stycken i köket.
Hos dig blev det så fint
Kram
Helena